„TOY līdzdalībai” ir vēl viens projekts plašākas „TOY” pieejas ietvaros.

Projekta īstenošanas laiks: 2025. gada 1. janvāris – 2026. gada 31. decembris.

Projekts ir vērsts uz bērniem vecumā no 0 līdz 10 gadiem un viņu ģimenēm un tā mērķis ir parādīt, ka agrīnie dzīves gadi ir izšķiroši līdzdalības prasmju un vērtību veidošanā, nodrošinot, ka bērnu tiesības paust savu viedokli un ietekmēt apkārtējo vidi tiek ievērotas jau no pašas bērnības. Projekts īpašu uzmanību pievērsīs bērniem no dažādām sociāli mazākaizsargātām vidēm. Stiprinot  TOY” pieejas rotaļu centru nozīmi, projekts veicinās to pilnveidi par pilsoniskās izglītības, sabiedrības iesaistes un pārmaiņu platformām.

TOY pieejas rotaļu centri ir iekļaujošas, uz kopienu balstītas telpas, kurās tiek nodrošināta neformālā izglītība un veicināta mazo bērnu un viņu ģimeņu aktīva līdzdalība. Šie centri īpašu uzmanību pievērš bērniem no sociāli neaizsargātām grupām, tostarp romu kopienām, migrantu un bēgļu ģimenēm, kā arī bērniem ar īpašām vajadzībām.

Kopš šo centru izveides 2017. gadā ir izveidoti jau 40 rotaļu centri, tostarp 3 mobilās vienības, kas līdz šim sniegušas atbalstu vairāk nekā 40 000 bērnu, 18 000 aprūpētāju un 2000 speciālistu visā Eiropā.

Projekts stiprinās līdzdalības aspektus rotaļu centros, izmantojot inovatīvas, uz rotaļām balstītas metodoloģijas un integrējot bērnu līdzdalību kā neatņemamu prakses sastāvdaļu. Tas nodrošinās, ka centri ne tikai darbojas kā iekļaujošas telpas, bet arī kļūst par aktīviem pilsoniskās iesaistes un interešu aizstāvības centriem.

Iniciatīvas ietvaros tiks izstrādāta apmācību programma formālās un neformālās izglītības praktiķiem, kā arī instrumentu un aktivitāšu kopums jēgpilnai bērnu līdzdalībai (bērniem vecumā no 0 līdz 10 gadiem).

Projekta aktivitātēs tiks iesaistīti 2400 bērni un viņu ģimenes Nīderlandē, Horvātijā, Itālijā, Ungārijā, Slovēnijā, Latvijā, Slovākijā, Bulgārijā un Ukrainā.

TOY for Participation veicinās bērnu līdzdalību agrīnā vecumā dažādos līmeņos:

  1. Ikdienas lēmumi, piemēram: ar ko spēlēt, kā risināt problēmas, kā iekārtot telpu;
  2. Grupas lēmumi, piemēram: kā risināt konfliktus, kādus noteikumus piemērot, kādus stāstus stāstīt;
  3. Ieguldījums kopienā, piemēram: bērnu viedokļi par parkiem, skolām, transportu vai drošību.

Dalība tiks īstenota daudzveidīgās formās, kas pielāgotas bērna attīstības posmam — izmantojot kustības, zīmēšanu, žestus, skaņas, rotaļas, klusumu vai vārdus. Ieviešot uz rotaļām balstītas metodoloģijas, kas atbilst dažādiem attīstības posmiem, tiks nodrošināta vecumam atbilstoša, iekļaujoša un iedarbīga līdzdalība.

Projekts izmanto starpnozaru pieeju, savienojot dažādus kopienas pakalpojumus, lai sniegtu holistisku atbalstu bērniem un ģimenēm, tādējādi stiprinot ilgtermiņa kopienas saliedētību un līdzdalības kultūru.

  1. Associazione 21 luglio (Italy)
  2. Izglītības iniciatīvu centrs (Latvija)
  3. Cubo Libro (Italia)
  4. Educational Research Institute (Slovenia)
  5. For Our Children Foundation (Bulgaria)
  6. International Child Development Initiatives (Netherlands)
  7. International Step by Step Association (Netherlands)
  8. Labor and Health Social Initiatives (Ukraine)
  9. Open Academy Step by Step (Croatia)
  10. Partners for Democratic Change/Partners Hungary Foundation (Hungary)
  11. Skola Dokoran (Slovakia)

Iniciatīvu 2025.-2026. gadā līdzfinansē Eiropas Savienība.

Šeit paustie viedokļi un uzskati ir vienīgi autora(-u) atbildība, un tie ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Izglītības un kultūras izpildaģentūras (EACEA) oficiālo nostāju. Ne Eiropas Savienība, ne EACEA neuzņemas atbildību par šo viedokļu saturu.

Projekta vadītāja: Kristīne Liepiņa